توصیه های تغذیه ای دردوران بارداری


افزایش وزن بدن در طول حاملگی بصورت یکنواخت نیست ، در سه ماهه اول افزایش وزن بصورت آهسته و حدود یک تا دوکیلوگرم است .در طول شش ماه آخرافزایش وزن حدود نیم0 کیلوگرم در هفته می باشد.
نکته:
البته هرگونه افزایش وزن ناگهانی باید گزارش شود.
با توجه به وضعیت بدنی مادر( لاغر, طبیعی, یا چاق) میزان افزایش وزن توصیه شده متفاوت است.
عوامل خطرزادوران  بارداری
افزایش وزن ناکافی           افزایش زیاد وزن                          کم خونی متوسط یا شدید
مراقبت های تغذیه ای ازخانم های لاغر:
        رعایت تنوع غذایی
        استفاده از غذاهای پر انرژی مثل عسل, مربا و کره در وعده صبحانه
        استفاده از میان وعده هایی نظیر بیسکوییت, کیک, شیر, خرما, میوه های تازه و خشک و انواع مغز ها
        استفاده بیشتر از نان وغلات
        استفاده از روغن زیتون در تهیه سالاد
        جهت تحریک اشتها, از انواع چاشنی ها در تهیه غذاها استفاده شود.
مراقبت های تغذیه ای از خانم های مبتلا به اضافه وزن:
          افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم هر وعده
          داشتن ساعت ثابت برای صرف غذا در وعده های مختلف
          محدود کردن مصرف قند و شکر, شیرینیجات, نوشابه ها, شربت ها و آب میوه های صنعتی
          استفاده از نان سبوس دارمثل سنگک  به جای برنج و ماکارونی
          استفاده بیشتر از حبوبات پخته، میوه جات و سبزیجات
          مصرف لبنیات کم چرب, گوشت کاملا لخم, مرغ و ماهی بدون پوست و دنبه و جربی
          خودداری از مصرف فرآورده های گوشتی پرچرب( سوسیس, کالباس, همبرگر, کله پاچه و مغز)
          محدودیت مصرف تخم مرغ, سس سالاد, کره , خامه, سرشیر و پنیر های پرچرب
          پخت غذاها به صورت آب پز یا کبابی یا تنوری. پرهیز از غذاهای سرخ کرده و غذاهای کنسروی و غذاهای شور
          محدودیت مصرف دانه های روغنی مثل گردو,  بادام, تنقلات کم ارزش یا پرچرب مثل شکلات و چیپس
          حتی الامکان 30 دقیقه پیاده روی در تمام روزهای هفته
قسمت اعظم کاهش وزن مادر در زمان زایمان (حدود5/5کیلوگرم)و در دو هفته بعد اززایمان(حدود4کیلوگرم)است.
          5/2کیلوگرم باقی مانده از هفته دوم تا ماه 6 بعد از زایمان کاهش می یابد
نحوه مصرف مکمل ها در دوران بارداری:
          مکمل آهن:
           افزایش نیاز در بارداری 2 برابرکه از طریق مصرف مواد غذایی تامین نمی شود. مصرف یک عدد قرص فرو سولفات در روز از هفته 16 بارداری تا سه ماه بعد از زایمان.
          عوارض: تهوع, درد معده, اسهال یا یبوست. توصیه به مصرف قرص بعد از غذا , شب قبل از خواب
          از مصرف شیر و لبنیات با قرص آهن خودداری شود.
مکمل مولتی ویتامین( ساده یا مینرال)
در کشور ما بر اساس دستورالعمل کشوری, کلیه خانم های باردار از شروع هفته 16 تا 3ماه بعد از زایمان باید یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مینرال مصرف نمایند.
مکمل اسید فولیک:
بهتر است از 3 ماه قبل یا حداقل یک ماه قبل از بارداری و در نهایت به محض اطلاع از بارداری مصرف روزانه 400 میکروگرم شروع شود. مصرف منابع غذایی غنی از اسید فولیک مانند جگر, سبزی های سبز تیره مثل اسفناج و حبوبات توصیه می شود.
          جگرمنبع غنی ازآهن و سایرویتامینها از جمله ویتامین”آ”است مصرف زیاد این ویتامین میتواند باعث ایجاد ناهنجاریها در جنین شود.بهترین راه این است که خوردن جگر را به هفته ای یک بار محدودشود.
پیشنهاداتی برای برطرف کردن حالت تهوع:
          تازه نگه داشتن هوای اتاق
          جلوگیری از ایجاد هرنوع بو/حتی بوی غذا
          خوردن غذاهای سرد، پرهیز از خوردن غذاهای سرخ کردنی
          آهسته از رختخواب بلند شدن
          مصرف کمی بیسکوییت و نان خشک قبل از بلند شدن از رختخواب
          مصرف کردن شش وعده غذابجای سه وعده و کم کردن حجم غذا در هر وعده و پرهیز از گرسنه ماندن
          پرهیز از غذاهای پرچرب،ادویه دارو غذاهای نفخ آور
          غذاهایی مانند آب میوه،کمی نوشابه گازدار،دوغ ،لواشک آلو یا آلبالو،نان خشک و آبلیموبه برطرف شدن حالت تهوع کمک میکند.
پیشنهاداتی برای برطرف کردن سوزش سردل
Ø      دراز نکشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا
Ø      نخوابیدن به پشت بعد از خوردن غذا
Ø      خوابیدن بصورتی که سر بالاتر ازبالاتنه قرار گیرد
Ø      پرهیزاز مصرف موادتحریک کننده مانند قهوه،شکلات،غذاهای پرادویه
Ø      پرهیز از خوردن غذاهای نفخ آور
Ø      مصرف کردن شش وعده غذابجای سه وعده و کم کردن حجم غذا در هر وعده و پرهیز از گرسنه ماندن وآهسته جویدن غذا
Ø      پوشیدن لباس گشاد
 
پیشنهاداتی برای برطرف کردن یبوست و بواسیر
  • مصرف غذاهایی با فیبر زیاد
  • مصرف گلابی،آلو،انجیر،انگور،زردآلو
  • مصرف میوه های خشک مانند انجیرخشک،قیسی،آلوی خیسانده وسبزیجاتی مانند کاهو،خیار،نخودسبزپخته
  • مصرف روغن زیتون در سالاد
  • مصرف حداقل 8لیوان مایعات فاقدکافئین
  • استفاده از نان سبوس دار
  • افزایش فعالیت بدنی:پیاده روی بهترین ورزش برای زن بارداراست.
  • استراحت و خواب کافی
پیشنهاداتی برای برطرف کردن ادم
          اجتناب از ایستادن طولانی
          محدود کردن مصرف نمک
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1391-3-7 14:53        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ