اضطراب امتحان                                                          
اصطلاح "اضطراب امتحان " به واكنش هيجاني گفته مي شود كه بعضي از دانش آموزان به  امتحان نشان مي دهند ، ترس از امتحان ترس غير منطقي نيست ؛ با اين حال ترس افراطي در   مورد امتحان بر روي توانايي فرد موثر است .
 
واكنش هاي اضطراب امتحان
  • واكنش فيزيكي : تپش قلب ، خشكي دهان دستهاي لرزان ، تهوع ،درد در شانه ها
  • واكنش هيجاني : ترس يا هراس 
  •    واكنش ذهني يا شناختي : مشكل درتوجه و حافظه ( ذهنم از مطلبي به مطلب ديگرمي رود) و نگراني ( من شكست مي خورم )مي شود .
        
تكنيك هاي آرام سازي
    شل كردن بدن و آرامش عضلاني   
نحوه آرام بخشي عضلاني به افرادكمك ميكند كه بتوانند اضطراب خود را در هنگام امتحان كنترل كنند .
  • بر روي صندلي راحت بنشينيد.
  •  عضلاتتان ( به ترتيب از پا شروع كنيد و وبه گردن و صورت ختم كنکنيد ) را سفت كنيد و بعد از آن آرام آرام شل كنيد .              
  • به آرامي نفس عميق بكشيد.
  • هر بار كه نفس خود را بيرون مي دهيد:         
     به 
    خود بگوييد "آرام باش "
     
 
 كنترل اضطراب خود
دانش آموزاني كه در مورد امتحان ،مضطرب هستند ، علاقه دارند كه افكارمنفي را به خودشان القاء كنند ؛ تحقيقات نشان مي دهد اگر افكار مثبت و سازنده را جايگزين افكار منفي كنيم ، اضطراب امتحان كاهش پيدا مي كند .بعنوان مثال : به جاي اينكه بگوييد : (من امتحان را بد مي دهم و شكست مي خورم .)بگوييد : ( اين امتحان مشكلي است ، من تمام توانم را به بهترين وجه به كارمي گيرم ؛ واگر هم نمره پاييني كسب كنم سعي مي كنم نقاط ضعفم را برطرف كنم و بار ديگرموفق شوم .)
 
توصيه هاي مفيد
قبل از امتحان
  •      با مربي و همكلاسي هاي خود در مورد
       محتواي آزمون بحث كنيد .
  •      مهارتهاي مطالعه موثر و آمادگي براي
        امتحان را در خودتان توسعه دهيد .
  •         سعي كنيد درطول روزهاي متوالي    
    مطالعه كنيد نه اينكه مطالب را روي هم
      انباشته كنيد .
  •     از فلش كارتها براي يادگيري مطالب استفاده كنيد .
  •   برنامه هاي تمرينات منظم را ادامه دهيد.
  •    زمان امتحانات را بر اساس ميزان زمان
     پاسخ دهي به سوالات را درجه بندي كنيد .
  •   وضعيت بدني خود را در حالت آرامش
    غضلاني قرار دهيد .
     

 

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1390-4-6 8:19        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ