چگونه سالمندان سالمی باشیم :
-نمك ،قند ،شكر ،شيريني و ترشي وروغن جامد را از برنامه غذايي حذف نماييد
-كله پاچه ،مغز ،دل ،جگر،قلوه ،پوست مرغ و چربي هاي اضافي گوشت قرمز بدليل دارا بودن ميزان زياد كلسترول از برنامه غذايي حذف نمايد
-مصرف سوسيس ،كالباس ،همبرگر ،پيتزا رابه حداقل برسانيد
-از خوردن غذاهاي سرخ كردني پرهيز كنيد غذاها را به صورت بخار پز ،كبابي و تنوري استفاده كنيد
-مصرف گوشت قرمز را كاهش دهيد و به جاي آن از مرغ ،ماهي و سويااستفاده كنيد(سويا در پيشگيري از بيماري هاي قلبي ديابت ،فشار خون ،پوكي استخوان بسيار موثر اسj
-استفاده 2بار ماهي در هفته از بروز بيماري هاي قلبي و فرامو شي پیشگیری میکند . 
-در سالاد از روغن زيتون استفاده كنيد
- اگر مشكل دهان و دندان داريد ميوه، سبزي و گوشت ها را به صورت چرخ كرده و رنده شده استفاده كنيد
-به جاي نمك در غذا از فلفل ،سير ، دارچين ،زنجبيل ،پودر پياز و سبزيجات معطر استفاده كنيد
-روزي 2-3 بار در روز ميوه استفاده كنيد تااز سرطان پيشگيري شود
-اگر دچار بيماري هاي گوارشي هستيد حبوبات را 12 ساعت قبل از مصرف در آب قرار دهيد و آب روي آن را چندين بار دور بريزيد .
-روزانه 6-8 ليوان آب بنوشيد
 
نكاتي برا ي پيشگيري از پوكي استخوان
 
-مواد غذايي حاوي كلسيم استفاده كنيد (شير و لبنيات کم چرب )،از مصرف خود سرانه و غير ضروري داروها خودداري كنيد ازمصرف نوشابه هاي گاز دار و استعمال دخانيات جدا" خود داري فرماييد روزانه 15-30 دقيقه در مقابل نور مستقيم خورشيد قرار بگيريد روزانه 30 دقيقه ورزش يا نرمش كنيد
-جهت نشستن يك بالش كوچك پشت كمر قرار دهيد در صورتي كه دردي در ناحيه زانو يا كمر داريد بهتر است روي زمين ننشينيد و روي صندلي بنشينيد
-جهت بلند شدن از رختخواب ابتدا به يك پهلو بچرخيد و سپس با سفت كردن عضلات شكم و با كمك دست ها بنشينيد و بعد بايستيد وبراي دراز كشيدن اين مراحل را بر عكس انجام دهيد
-جهت خوابيدن با لش كوتاه زير سر بگذاريد و از تشك سفت حدودا"با ارتفاع 5 سانت ويا تخت چوبي استفاده شود به طوري كه تشك در ناحيه كمر فرو نرود ويا به جاي تشك ميتوان از دو ياچند لايه پتو استفاده كرد
-خوابيدن در حالت طاقباز يا به پهلو براي كمر بهتر است
-درحالت خوابيدن به پهلو پايي كه بالا قرار گرفته است را به داخل شكم جمع كنيد و بهتر است روي شكم نخوابيد .
شبکه بهداشت و درمان شهرستان خنج – واحد بهداشت خانواده
 
 توصيه هاي بهداشتي ويژه سالمندان 
 
خميردندان براي شستن دندانهاي مصنوعي مناسب نميباشد بنابراين بايد ابتدا دندان رااز دهان خارج كرده و سپس براي شستن از مايع ظرفشوئي استفاده كنيد. در آخر دندان مصنوعي را به خوبي با آب بشوئيد.
 
جهت بر طرف شدن خشكي دهان بايستي قبل از خوردن غذا ،دهان خود را با آب بشوئيد و يا كمي آب بنوشيد . خيس شدن دهان به راحت تر شدن جويدن غذا و قورت دادن لقمه كمك ميكند
 
چند ساعت قبل از خواب ، يك ليوان شير گرم كم چربي بنوشيد .اين كار ضمن تامين مايعات بدن به كار كردن روده هم كمك ميكند. همچنين موجب ميشود شبها راحت تر بخوابيد.
براي جلوگيري از يبوست بهتر است از ميوه ها وسبزيجات و همچنين مايعات فراوان مصرف نماييد.
نيم ساعت پياده روي روزانه به برطرف شدن يبوست (قبض شدن شكم )كمك ميكند
 
 
استعمال دخانيات ومصرف الكل براي همه ، در هرسني و در هر شرايطي ضرر دارد.از جمله عوارض استفاده از آنها افزايش پوكي استخوان است. بنابراين از مصرف آنهاجدأ خودداري كنيد.
 
 
براي جلوگيري از بيماريهاي قلبي عروقي بايد:
 
به طور منظم ورزش كنيد .
 
مصرف نمك و چربي را كاهش دهيد.
 
ميوه وسبزي بيشتري مصرف نمائيد.
 
براي جلوگيري از خستگي ودرد كمر به مدت طولاني يكجا ننشينيد و هر بيست دقيقه يكبار بلند شويد همچنين حداقل يك دقيقه راه برويد.
 
اجسام سنگين را جابجا يا حمل نكنيد اين كار به كمر آسيب ميرساند.
 
شستشوي پاهها با آب ولرم از خستگي آنها مي كاهد.
                                                                                                         
منبع: مجموعه چهار جلدي شيوه زندگي سالم در دوره سالمندي
 
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1389-6-18 11:18        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ