heart.jpg]

عوامل موثر درسلامت قلب
 
بيماريهاي قلبي يا بهتر بگوييم بيماريهاي غير واگير كه قبلا معضل كشورهاي توسعه يافته بود ،اكنون در اغلب كشورهاي جهان وكشورهاي در حال توسعه نيز بطور فزاينده جان انسانها را ميگيرد .
متاسفانه بخش قابل توجهي از بودجه هاي بهداشتي در اين كشورها صرف درمانهاي داروئي طولاني واستفاده از فناوري هاي پيشرفته براي درمان ويا انواع جراهي هائي مي شود كه تنها طبقات مرفه به آن دسترسي دارند ومحرومان يا با ناتواني ومعلوليت ناشي از اين بيماريها سالهاي آخر عمررا طي ميكنند ويا دچار مرگ زودرس مي شوند، درحالي كه بخش عمده اين بيماريها قابل پيشگيري هستند.
بيشتر كارشناسان عوامل خطر اصلي بيماريهاي غير واگير بخصوص بيماري هاي قلبي وعروقي رادرجهان مرتبط با تغذيه نادرست و فعاليت بدني كم و بالا بودن فشار خون و كشيدن سيگار و كلسترول بالا مي دانند.بدون شك علت عمده ابتلا به بيماريهاي قلبي وعروقي شيوه نامناسب زندگي از جمله تغذيه نامناسب است.نكته مهم اينكه زمينه اين بيماريها ازدوران كودكي دربدن شكل مي گيرد ، تمايل به مصرف غذاهاي چرب ،شور،برشته،سرخ شده و دودي ازكودكي شكل ميگيرد وذائقه مارا ميسازد كه عوض كردن آن دربزرگسالي مشكل است.
 
حال با دانستن اين موضوع رعايت برخي نكات ميتواند به طور ساده وهزينه كم از بروز اين بيماريها به خصوص بيماريهاي قلب وعروق جلوگيري نمايد.
v      تغذيه سالم براي قلب:
1- نقش روغنهاي جامدوكلسترول بالا درافزايش بيماريهاي قلبي وعروقي:
روغنها وچربيهاي جامد حيواني باعث بالا رفتن كلسترول بد ( (LDLشده واحتمال بروز ناراحتيهاي قلبي وعروقي رابالا مي برند .
باتوجه به روند افزايش مصرف چربي ورابطه آن با بيماريهاي قلبي عروقي ،برنامه ريزي صحيح در مورد افزايش توليدومصرف روغنهاي نباتي مايع به جاي جامد وآموزش جامعه درزمينه نحوه صحيح نگهداري ومصرف روغن نباتي مايع ضروري است.
- نكات لازم درمصرف روغنها وچربيها:
 
مصرف غذاهاي آماده ،سرخ كردني وپرچرب را كاهش داده وبه جاي آن از غذاهاي آب پز ،تنوري وكبابي وانواع ميوه وسبزي استفاده كنيم وبراي پخت وپز وسالاد ازروغنهاي مايع گياهي و براي سرخ كردن غذا فقط از روغنهاي مخصوص سرخ كردني استفاده نماييم.
 
براي خريد جهت منزل دو نوع روغن رادرنظر بگيريم:
روغن كلزا (كائولا)،آفتابگردان،سويا،ذرت،زيتون - روغن مايع مخصوص سرخ كردني ،
روغنهاي جامد به دليل داشتن چربي غيراشباع باعث گرفتگي عروق خوني شده وباعث ايجادبيماريهاي قلبي ميشوند.
روغنهاي مايع به نور وشرايط نگهداري بسيار حساس هستندوبايد آنهارادرظروف غير شفاف وكاملا دور از تابش نور ودرجه حرارت پائين نگهداري كرد.
براي سرخ كردن مواد غذايي حتما از روغن مخصوص سرخ كردني استفاده كنيد.
sabzi.jpg]
- تاثير مصرف ميوه وسبزي بربيماريهاي قلبي عروقي:
- سبزيها وفرآورده هاي گياهي:
افرادي كه در وعده هاي چندگانه تغذيه روزانه ،مرتبا از سبزيهاي خام يا پخته استفاده مينمايند ،كمترازديگران درمعرض ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي قراردارند.اين مصونيت به دليل وجود انواع آنتي اكسيدانها مانند بتا كاروتن ،ويتامين Cو E وموادمعدني (پتاسيم ،منيزيوم،كلسيوم،سلنيوم)ميباشد.گذشته از اين ،مواد ارزشمندي كه سبزيها براي تغذيه انسان،با استفاده ازانرژي لايزال خورشيددرخودساخته وذخيره نموده انديكي از منابع تامين كننده فيبرهاي محلول ونامحلول تلقي ميگردند.فيبرها نقش سم زدائي ورسوب گيري از بدن رادارند.
سازمان جهاني بهداشت( WHO) كه براي حفظ سلامتي وپيشگيري ازبيماريها بيان داشته كه بايد روزانه حداقل 400 گرم ميوه وسبزي و30 گرم حبوبات وانواع مغزهاي مختلف ودانه هاي روغني مثل تخم كدو ،آفتابگردان وغيره مصرف شود.
- ميوه ها:
ميوه ها نيز مانند سبزي ها از منابع تامين كننده انواع ويتامينها،مواد معدني وفيبرهاي محلول ونامحلول محسوب مي شوند ونقش آنها درحفظ سلامت عمومي بدن ،به خصوص بيماريهاي قلبي عروقي غير قابل ترديد ميباشد.
مصرف كليه ي ميوه ها براي حفظ سلامتي بدن به خصوص قلب لازم است.انواع توت،انگور (بخصوص انگور قرمز) سيب،ليمو،پرتقال،گلابي ،كيوي،گريپ فروت،زردآلو،آلو ،طالبي داراي اثر حفاظتي بيشتري براي قلب وعروق ميباشند.
heart_b.jpg]
- نقش ماهي درسلامتي قلب:
ماهي يكي ازانواع غذاهاي سالمي است كه مصرف آن درجامعه ما بسيار كم است ودرسبدخانواركمترديده ميشود.مصرف سرانه ماهي دركشور كم مي باشد..چربي غير اشباع (امگا3 )،پروتئين و اسيد آمينه  ضروري نقش  مهمي در حفظ و ارتقاي سلامتي افراد جامعه  دارد .تاثير ماهي برسيستم قلب وعروق ازطريق چربي غير اشباع (امگا3 )آن واسيد آمينه تورين است.ماهي تون،ساردين،سالامون(ماهي آزاد)،قباد وحلوا حاوي مقدارزياد ، چربي امگا 3 ميباشد.
*طبق دستور WHO افرادي كه داراي بيماريهاي قلبي هستند بايستي هفته اي 180گرم(دو بار در هفته و هر بار90گرم) ماهي مصرف كنند تا از سكته هاي قلبي جلوگيري نمايند.
 
runner.jpg]
سلامت تاثيرورزش به خصوص پياده روي و دويدن در قلب:
براي دستيابي به تندرستي و نشاط راهي دلپذيرتراز دويدن و كوهنوردي آرام و طولاني در پاركها و تپه هاوكوهاي نزديك منطقه مسكوني وجود ندارد وهزينه زيادي براي چنين ورزشي لازم نيست. 40-30 دقیقه پیاده روی تند، سه بار در هفته برای ارتقاء سطح تناسب اندام و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی کافی است.
تجربه نشان داده است كه پزشكان ،برخي ناراحتي هاي قلبي را باراه پيمايي وكوه پيمايي آرام و سبك و دويدن هاي آرام و طولاني مدت مداوا كردند. زيرا كه چنين برنامه هاي ورزشي اگر بطور منظم انجام گيرد كار سيستم قلبي و عروقي را بهبود مي بخشد و باعث قوي شدن عضلات و عروق قلب از نظر فيزيو لوژيكي مي شودو جريان خون نيز به وسيله انقباضات بسيار نيرومند مي شود.
ورزش چطور به سلامت قلب کمک می کند؟
ورزش فشارخون را که یکی از بزرگترین عوامل در ابتلا به بیماری های قلبی است را پایین می آورد.
ورزش میزان کلسترول HDL (کلسترول خوب) را که چربی های بدن را از درون رگ ها بیرون برده و برای فرایند دوباره به کبد برمی گرداند، بالا می برد.
ورزش میزان کلسترول LDL (کلسترول بد) که که چربی ها را در رگ ها ته نشین می کند و منجر به بیماری های قلبی می شود را پایین می آورد.
ورزش با جلوگیری از لخته شدن خون که یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می رود، گردش خون را تقویت می کند.
ورزش چربی سوزی را افزایش می دهد.  *ورزش به کاهش وزن کمک می کند.    *ورزش عضله سازی می کند.
ghalb.jpg]
چاقی و اضافه وزن: کسانی که چربی اضافه بخصوص در ناحیه شکمی دارندبیش از دیگران به بیماریهای قلبی دچار می شوند. افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ، افزایش کلسترول خون و بالارفتن فشار خون از یکطرف و کاهش HDL (چربي خوب ) از طرف دیگر می شود. این عامل خطر بروز دیابت را نیز در افراد افزایش می دهد.
دیابت: دیابت بطور جدی شانس بروز بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. حتی با وجود کنتر قند خون ، دیابت شانس بیماری قلبی را افزایش می دهد ولی در صورت عدم کنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.
مصرف دخانیات: شانس بروز بیماری عروق قلبی در سیگاریها 2 تا 4 برابر غیر سیگاریها است.مصرف سیگار یک عامل خطر مستقل جدی برای مرگ ناگهانی در بیماری عروق کرونر است (2 برابرغیرسیگاریها) .
پاسخ افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری قلبی سهم داشته باشد. بطور مثال بعضی از افراد در اثر استرسهای روزمره به مصرف دخانیات روی آورده یا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت خود را در معرض عوامل خطر ثابت شده بیماریهای قلبی عروقی قرار می دهند.
  

 

تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1392-11-14 11:27        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ